Ako ušetriť za overenie podpisu?
Poznáte to, ak ide o firemnú dokumentáciu alebo oficiálnu komunikáciu so súdmi či úradmi, zákon často vyžaduje, aby bol váš podpis overený. Pokiaľ túto podmienku nesplníte, dokumenty vám môžu byť formálne neuznané. Našťastie existujú spôsoby, ako overenie podpisu zabezpečiť jednoduchšie a lacnejšie.
V právnej terminológii sa overenie podpisu označuje ako osvedčenie podpisu. Povinnosť osvedčiť podpis sa najčastejšie vyžaduje pri podpisoch na zápisnici z valného zhromaždenia, čestných vyhláseniach, zmluvách o prevode podielu, prevode nehnuteľnosti a podobne. Takéto osvedčenie je legislatívne záväzné a zabezpečuje, že dokumenty majú právnu platnosť.
Overenie podpisu teda garantuje, že dokument skutočne podpísala osoba, ktorá je na ňom uvedená. Inými slovami, osvedčenie podpisu chráni všetky zainteresované strany, ktorých sa dokument týka, a poskytuje im istotu, že podpis je pravý. Toto však pravdepodobne už dobre poznáte.
Čo však možno neviete, je to, že overenie podpisu môžete vykonať nielen u notára, ale aj na matričnom úrade. Matričný úrad sa zvyčajne nachádza priamo na obecnom úrade, čo môže byť pre mnohých ľudí praktickejšie, najmä ak bývate na vidieku. Týmto spôsobom ušetríte nielen čas a námahu spojenú s dochádzaním k notárovi do mesta, ale aj finančné prostriedky, pretože poplatok za overenie podpisu na matrike je približne polovičný v porovnaní s poplatkom u notára!
Nie výnimočnou situáciou je aj to, že podpis musí overiť osoba, ktorá sa momentálne nachádza v zahraničí. Znamená to, že by ste museli cestovať na Slovensko? Absolútne nie. Existujú oveľa jednoduchšie a lacnejšie možnosti.
Ak sa nachádzate v Českej republike, overenie podpisu môžete vykonať u českého notára, na matričnom úrade alebo dokonca na pošte. Takéto osvedčenie podpisu má rovnakú právnu váhu ako slovenské overenie a je plne akceptované pri úkonoch na Slovensku.
Nachádzate sa v inej krajine? Ani to nie je problém. Jednoduchým a spoľahlivým spôsobom, ako osvedčiť podpis v zahraničí, je návšteva slovenskej alebo českej ambasády v danej krajine. Ambasády sa spravidla nachádzajú v hlavnom meste štátu, pričom v prípade lepšej dostupnosti môžete využiť aj ambasádu v susednej krajine. Takto získate právoplatné osvedčenie podpisu, ktoré je akceptované na Slovensku.
V prípade, že návšteva ambasády nie je možná alebo je príliš vzdialená, existuje ešte jedna alternatíva, ktorá je zároveň najpraktickejšia a finančne najvýhodnejšia. Ide o elektronický podpis. Treba však zdôrazniť, že slovenské úrady uznávajú výlučne kvalifikovaný elektronický podpis (KEP). Ten sa realizuje prostredníctvom občianskeho preukazu s čipom, buď cez čítačku občianskych preukazov, alebo cez mobilnú aplikáciu. Kvalifikovaný elektronický podpis predstavuje najjednoduchší a zároveň najlacnejší spôsob overenia podpisu. Nepotrebujete cestovať, podpis môžete uskutočniť z pohodlia domova a pritom vám nevznikajú žiadne poplatky notárovi. Podmienkou je, aby ste mali občiansky preukaz s čipom vydaný po 21.06.2021 a aby bol elektronický podpis aktivovaný.
Ešte je vhodné spomenúť aj možnosť splnomocnenia inej osoby na vykonanie konkrétnych úkonov. Je však kľúčové, aby splnomocnenie bolo dostatočne špecifikované a jasne uvádzalo, akých právnych úkonov sa týka. Generálnu plnú moc úrady často odmietajú akceptovať, preto jej použitie nemusí byť vždy efektívne. Navyše, aj splnomocnenie musí byť overené, takže v tomto smere si výrazne nepomôžete bez dodatočných krokov.
V prípade, že potrebujete odbornú podporu, môžete využiť naše služby týkajúce sa zápisu do registrov, vybavenia potrebných povolení, zakladania, likvidácie či zmien v obchodných spoločnostiach. Spoľahnite sa na startsro a uľahčite si procesy spojené s podnikaním.
-
Rozšírenie predmetu podnikania109,00 €
-
Zmena spoločníka + zmena konateľa159,00 €
-
Založenie s.r.o.319,00 €